X A R B E T

Yo soy yo, y comparto circunstancias

ERASE UN HOMBRE A UNA GUITARRA PEGADO.

Permitirme que plagie a Quevedo y su célebre oda a la nariz. Pero la frase me vino a la memoria un día en “Es Cau” viendo a Curro tocando su guitarra.

Fue una visión fugaz. Por un momento, viendo al guitarrista, me dio la impresión que persona e instrumento formaban una sola masa, se habían fusionado y actuaban al unísono con una sola identidad. Supongo que la imagen sobre tan extraña simbiosis, estaba inducida, no solo por lo que veían mis ojos, sino también por los dos Jack Daniels que me había bebido. ¿O eran tres? Quien lo sabe, la culpa es del cantinero que no numera las copas.

Curro es un anciano que lleva mas de cuarenta años acompañando a la guitarra a todos los que cantan en las noches de Calacorp, en el puerto de Maó. Su espalda se ha ido curvando a través de los años sobre su guitarra, los brazos que la abrazan se han llenado de madera y cuerdas que vibran al son de los dedos, y los acordes salen del fondo de su alma, forjados en su caja de resonancia.

Esta misma impresión, la tuve también ayer, y esta vez, y que no sirva de precedente, no había efluvios etílicos de por medio. Fue viendo la actuación de Ara Malikian en el homenaje a Plácido Domingo. El músico llevaba el violín pegado al cuerpo, como un apéndice mas y el brazo que manejaba el arco se movía con soltura sobre el otro brazo. Durante su actuación, Ara se movía, andaba, bajaba escaleras, miraba al publico, no estaba pendiente de tocar un instrumento, sino que la música se forjaba en su cuerpo y de el salia.

Mi efusiva felicitación a las personas que son capaces de integrarse y vivir de esta manera la música, tengo hacia ellos una moderada envidia y una gran admiración.

Seguramente no sea muy correcto comparar a Ara Malikian con En Curro d’es Cau. Evidentemente, lo de Curro tiene mucho mas mérito. Cada día, haga frío o calor, llueva o sople la tramontana, a las diez y media de la noche, baja con su guitarra hasta la cala para ocupar su puesto en la cueva d’es Cau, allí, va acompañando con sus acordes a buenos y malos cantantes, incluso a veces, cuando el espontaneo desbarra demasiado, marca el camino con su voz ,intentando reconducir el cante, y lo hace bajito, como el apuntador en su concha, sin buscar protagonismo. Al final llegan los aplausos, pero no son para el, se los lleva todos el cantor.

12 Juny 2011 - Posted by | Sociedad | , ,

4 comentaris »

  1. És molt bona la teva idea d’home/instrument i de fet sembla que és així. Un músic no és el que sap tocar un instrument, és el que viu la música com una cosa íntima i personal, de tal manera que ell i el seu instrument formen un tot, un conjunt que sembla inseparable.

    Els dos musics que motiven el teu escrit tenen aquesta virtut, però encara que es Curro i posi dedicació total i màxim interès, no arribarà mai al virtuosisme de Mailkian. Es Curro és una persona molt entranyable, molt nostra, pero s’han de salvar las distàncies.

    Fent un símil futbolístic seria com comparar el millor davanter del sporting maonés amb Messi… A la música, com a moltes altres professions, i a molts aprenents però molt pocs genis.

    Un besito!!

    Comentari per Rauxa | 13 Juny 2011 | Resposta

  2. Crec que Cris té raó (i parl només des de la pura teoria, ja que no he tingut mai la sort de sentir en Curro) quan estableix la diferència entre un artesà i un geni. Compte que no parl de diferències entre artesà i artista, perquè mai no he estat capaç de trobar-ne que no fossin senzillament quantitatives.

    Per posar un exemple del que vull dir, record un concert vist a la tele, tant antic que pens que jo encara anava en pantalons curts, on Ravi Shankar tocava el seu sitar amb la simfònica, crec, de Jerusalem, dirigida per Yehudi Menuhin.

    En un moment donat, Jehudi, deixà la batuta, prengué el seu violí, i el posà a dialogar amb el sitar de Ravi Shankar.

    L’orquestra emmudí, però, a poc a poc, anaren afegint-s’hi. Allí no hi havien partitures ni Cristo que els portà. Parl d’una mitja horeta extraordinària, inoblidable.

    Una altra vegada, jo, solitari, feliç i fadrí, vivia a Madrid, prop de l’encreuament de Princesa amb els bulevars, i solia acudir, en acabant de sopar a un bareto on un grup de jazz d’un saxofonista amb nom francès, tocava a les nits. Allí em prenia un cubata o un whisky abans de tornar a casa a dormir.

    Un dissabte, mentre els escoltava, arribà un, pel que vaig arribar a saber, ex-company que en aquell moment feia la mili. Després de les salutacions l’invitaren a pujar a la tarima i incorporar-se una estona al grup. Li deixaren un instrument, crec recordar que una trompeta, i començà una jam session que tampoc se m’oblidarà mai.

    De totes formes, un gran article, Frederic.

    Comentari per julio navarro | 13 Juny 2011 | Resposta

  3. Entre el que he llegit de Ara Malikian hi ha una anècdota en la que el repten a tocar mitja hora al metro amb el funda del violí com a bossa per la recaptació. No es el primer que ho fa, i el resultat sempre es el mateix, la indiferència del public que no esta per solfes sinó que va per feina. I es que amb aixo passa como a la combustió hi te que haver comburent i combustible . Virtuos i persona amb l’anim dispost a entrar dins la melodia. Entenc perfectament els moments que contes, totalment irrepetibles, totalment viscuts.

    Comentari per xarbet | 13 Juny 2011 | Resposta

  4. Mecáchis!!! espero poder escoltar-lo algun dia!!!
    M’ha encantat el fusionat home-taula-instrument
    ptonassos

    Comentari per uru | 15 Juny 2011 | Resposta


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