Segons el PP la denominació ‘lengua española’ es il·legal
El Partit Popular de la Comunitat Valenciana, el dirigents del qual s’estimen i empren el valencià tan com en Carlos Delgado o en Bauzà el mallorquí, es fan els ofesos i diuen que és una il·legalitat, una falta de respecte institucional i un atac a les senyes d’identitat valencianes referir-se la al valencià en termes no estatutaris. Fan açò tot sabent que l’Acadèmia Valenciana de la Llengua va deixar ben clar, en el seu dictamen sobre el nom i l’entitat del valencià, que valencià i català són la mateixa llengua i que les dues denominacions són vàlides per referir-s’hi. Els tribunals de justícia també han fallat en nombrosíssimes ocasions contra les pretensions del PP, que sempre ha fet tot el que ha pogut per impedir que les universitats de la Comunitat Valenciana es refereixin a la llengua pròpia amb la denominació en que és coneguda en l’àmbit de la filologia romànica a nivell internacional, és a dir català.Perquè el PP no només trepitja la llibertat d’expressió, comunicació i informació impedint que els valencians vegin TV3, l’única televisió que emet íntegrament en la llengua pròpia de la comunitat valenciana, sinó que contínuament intenta trepitjar la llibertat de càtedra, açò és, la llibertat de les Universitats Valencianes d’emprar la terminologia que s’empra per la ciència filològica per referir-se a la llengua pròpia de la Comunitat Valenciana. Aquesta és la llibertat lingüística del PP de la Comunitat Valenciana i la que ens espera segurament en breu a les Balears si es confirma la pronosticada victòria del PP per majoria absoluta. Perquè és ben clar que aquest nou Partit Popular, dirigit des de ‘la nueva Mallorca’ , no respectarà cap de les normes que en matèria lingüística s’han aprovat per consens en els darrers 30 anys.
Les males intencions del ‘think-thanks’ del PP no tenen límits i acceptar els seu ridículs plantejaments seria acceptar que és il·legal, un atac a les senyes d’identitat i una falta de respecte institucional, referir-se a la llengua castellana amb el nom de ‘lengua española’ raonant (i empr el mot ‘raonar’ en sentit menorquí) que l’Art 3.1 de la Constitució empra la denominació ‘lengua castellana’ i no ‘lengua española’.
Si fossin coherents amb el seus raonaments (i torn al més pur significat menorquí de ‘raonar’) haurien de dir-li a Bauzá, Delgado i els seus seguidors que és una il·legalitat, una falta de respecte institucional i una ofensa; referir-se a la llengua de les Balears en termes no estatutaris, perquè la denominació estatutària a les Balears és ‘llengua catalana’.
El que passa és que el PP de València i les Balears -en el que segur que no hi manquen persones amb bona fe- està dominat per persones, que no són d’origen foraster, però que menyspreen tant el valencià, mallorquí o menorquí que estranyament l’empren en el seu àmbit familiar, ni parlen els nostres dialectes amb els seus fills. Qualsevol posicionament lingüístic de suposada defensa del valencià, mallorquí o menorquí d’aquestes persones en el fons només amaga un profund menyspreu , una inequívoca política de ‘divideix i venceràs’ i un esforç superlatiu per rebentar les economies d’escala de la nostra afeblida llengua fins fer-la absolutament inviable. Que no ens vengui amb romanços!: l’única política coherent de defensa d’una modalitat lingüística és preocupar-te que els teus propis fills la parlin i que la rallin amb un mínim de correcció. Mínim que, per cert, ni na Rosa Estaràs assoleix perquè per expressar-se necessita dir una castellanada aberrant entre cada tres paraules mallorquines.
PS: Raonar (5ª accepció del DCVB, pròpia del mallorquí i menorquí), murmurar, parlar irritadament o amb malvolença (Mall., Men.); cast. murmurar, rezongar.
Josep Mir i Morales
Maó
Reprodueixo, per el seu interès, aquesta “Carta al Director” apareguda al Diari Menorca d’avui.
He llegit l’article aquest dematí i m’ha semblant molt bó.
Cada vegada veig més clar que si els del PP arriben al poder a Balears els petits i tímids avanços que s’han aconseguit en matèria de llengua catalana perillen.
El senyor Bauza és un impressentable i un incult, linqüísticament parlant (potser també en altres temes, però acò encara no ho puc dir)!!
Desconeixia aquesta accepció illenca de raonar, nosaltres ací en diem desbarrar o també renegar.
Per cert, ara que han aconseguit que tanquen les emissions de TV3, van contra Gandia TV
http://www.vilaweb.cat/noticia/3855888/20110303/alfred-boix-gandia-tv-consell-vol-foscor-informativa-pais-valencia.html